10 tips om je workshop vol te krijgen

 “Mijn grootste angst is dat ik geen aanmeldingen krijg.”
Je hebt een prachtige training ontwikkelt,
maar je vraagt je af hoe je aan deelnemers komt.

Of, je hebt je workshop in de markt gezet, maar de stoelen bleven leeg.
“Dus blijkbaar vindt niemand interessant wat ik doe”, denk je
en je gaat zeker niet nog eens zoiets organiseren.

In 2013 organiseerde ik mijn eerste event. Het voelde spannend, want inderdaad: “Hoe kom ik aan deelnemers?” Ik was net geswitcht van doelgroep, dat maakte het extra uitdagend … Ik vertelde overal waar ik kwam over mijn nieuwe focus en over het event. De zaal zat uiteindelijk vol. Pjiew.

In dit blog deel ik 10 tips met je om je training vol te krijgen. Het zijn tips uit 2015, met update. Vooral omdat ik deze angst nog steeds hoor van mijn klanten: “Straks komt er niemand. En vindt niemand het interessant wat ik doe. Wie ben ik dan? Dat voelt als door de mand vallen.” En dát raakt mij. Want het aantal deelnemers zegt niets over jouw waarde!

10 tips om je workshop vol te krijgen

Tip 1 Bedenk wie jij dolgraag in je training wilt hebben

De mensen die jij het beste kunt helpen. Misschien zijn ze ook al enthousiast over jou. Deze mensen passen bij jou én ze vinden jou leuk. Maak een lijstje.

Tip 2 Benader deze mensen

Vraag ze gericht waar ze tegenaan lopen en waar ze van dromen. Vertel ze dat jij een training aan het ontwikkelen bent.

Tip 3 Ontwikkel samen met deze mensen je training

In deze training beantwoord je een urgente vraag van hen. Je weet op deze manier zeker dat jouw sessie voor hen interessant is. Nodig hen natuurlijk uit voor je pilot en ze zullen komen. Toch?

Tip 4 Doe een pilot en vraag testimonials

Je ruimte zit vol met die leuke mensen. Ze zijn enorm benieuwd zijn naar jouw oplossing voor hun urgente probleem. Vraag hen na afloop om feedback, zodat je je training nog kunt aanscherpen. En vraag om een testimonial, zodat je vol vertrouwen je training gaat plannen.

Tip 5 Zoek een netwerkorganisatie waar jouw doelgroep bij elkaar komt

Bied aan een gratis korte workshop te geven. Vertel wat het voordeel is van jouw workshop voor hun leden. Het voordeel voor jou is dat zij voor de deelnemers zorgen 🙂.

Tip 6 Nodig de deelnemers uit voor een vervolg workshop

Je hebt gelijk al een datum geprikt voor een vervolgworkshop. Als jij ze hebt weten te prikkelen, willen ze vast meer van je leren. Nodig ze dus gericht uit.

Tip 7 Schrijf blogs

Deel jouw kennis via artikelen. Hierin geef je steeds oplossingen en heel goede tips voor de problemen van je doelgroep. Hiermee bouw je vertrouwen op, de lezer is blij en kan gelijk al aan de slag. Hij vraagt je hulp als hij nog meer nodig heeft.

Zo heeft ooit een blog van mij heel concreet gezorgd voor een uitnodiging om een workshop te geven bij een netwerkorganisatie. Schrijven werkt dus.

Tip 8 Start een Social Media campagne

Wees regelmatig zichtbaar op de online platforms waar jouw doelgroep actief is. Zo bereik je mensen die je nog niet kent, maar die jij zeker ook heel goed kan helpen.

Tip 9 Geef een online les

Je doet hierin wat je leuk vindt, namelijk je kennis delen. En het levert tijdwinst op, je bereikt in de les meer mensen dan wanneer je iedereen persoonlijk zou spreken. Geef waardevolle informatie waar ze echt iets mee kunnen. Nodig de deelnemers vervolgens uit voor je vervolgworkshop waarin je ze nog meer stappen laat zetten.

Tip 10 Heb geduld

De meeste ondernemers trekken niet van de ene op de andere dag volle groepen. Maar als je niet begint met de eerste kleine stap, gebeurt er niets en blijf je ja-maren. Dus, let’s go 🙂.

De tips pas ik zelf ook toe. Een volle groep krijg ook ik echt niet vanzelf. Als ik nu terugkijk, is het belangrijkste voor mij geweest om zichtbaar te zijn op veel verschillende manieren en plekken. Ik ben zelf nog wel eens beduusd van het resultaat wat dat oplevert: een deelnemer voor mijn korte workshop die helemaal vanuit Meppel komt en iemand uit Zuid-Limburg die voor dag en dauw in de auto zit om deel te nemen aan mijn dagtraining. Wauw, het is een hele reis naar Rotterdam.

Welke tip ga jij als eerste toepassen?

De kleine lettertjes …
Er is geen garantie dat de deelnemers in een rij bij jou op de stoep staan. Ook al pas je alle tips toe. Er zijn zoveel factoren die meespelen waar jij geen enkele invloed op hebt. Blijf volhouden (tip 11 😉) en heb geduld (tip 10).

En, als je maar 1 deelnemer hebt?
Overleg met die ene persoon. En zeer waarschijnlijk vindt die een 1-op-1 met jou helemaal geweldig. Bespreek samen de randvoorwaarden en ga niet over je eigen grenzen heen.

Twijfel in ieder geval niet aan jezelf. Het aantal deelnemers zegt niets over jouw waarde. Wil je gelijk nog een zetje om je zelfvertrouwen een boost te geven? Vraag mijn reflectie-doe-boek aan en doe de oefeningen. Geniet ervan.

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *