10 tips om je workshop vol te krijgen

“Mijn grootste angst is dat ik geen aanmeldingen krijg.”
Je hebt een prachtige workshop ontwikkelt en volop ideeën voor nog veel meer workshops, maar je vraagt je af hoe je aan deelnemers komt. Je hebt geen idee. Of, je hebt je workshop in de markt gezet, maar de stoelen bleven leeg. “Dus blijkbaar vindt niemand interessant wat ik doe”, denk je en je gaat zeker niet nog eens een workshop organiseren.

Zo jammer! Want je hebt veel te delen en je kunt jouw klanten écht verder helpen. Om je workshop vol te krijgen is het nodig dat je heel helder hebt voor WIE de workshop precies is, WAAR zij van wakker liggen en WAAR zij naar verlangen.

Event3Ik weet nog dat ik bijna 2 jaar geleden mijn eerste event organiseerde. Het voelde spannend, want “hoe kom ik aan deelnemers?”, ik was net geswitcht van doelgroep, maar ik deed het toch. Ik vertelde overal waar ik kwam over mijn nieuwe focus en over het event. De zaal zat uiteindelijk vol.

In november geef ik voor de vierde keer een event en ik heb de afgelopen jaren heel veel workshops en trainingen gegeven met steeds weer volle groepen. Ook bij mij ging het verkrijgen van deelnemers niet geheel automatisch of zonder dat ik daar wat voor hoefde te doen. Daar heb ik ook zo mijn methoden voor en die deel ik graag met je.

Hierbij 10 tips om je workshop vol te krijgen.

IMG_3822 Pijl

Tip 1 Bedenk wie jij dolgraag in je workshop wilt hebben
Dit zijn de mensen die jij het beste kunt helpen. Misschien zijn ze ook al enthousiast over jou. Deze mensen passen bij jou en hen kun jij het beste helpen én ze vinden jou leuk.

Tip 2 Benader deze mensen
Vraag ze gericht waar ze tegenaan lopen en waar ze van dromen. Vertel ze dat jij een workshop aan het ontwikkelen bent.

Tip 3 Ontwikkel samen met deze mensen je workshop
In deze workshop beantwoord je een urgente vraag van hen. Je weet op deze manier zeker dat jouw workshop voor hen interessant is. Nodig hen natuurlijk uit voor je workshop en ze zullen zeker komen. Zo niet, dan is het thema niet urgent genoeg.

Tip 4 Geef een pilot workshop en vraag testimonials
Je zaal zit vol met de klanten die enorm benieuwd zijn naar jouw oplossing voor hun urgente probleem. Vraag hen om feedback en om een testimonial, zodat je vol zelfvertrouwen opnieuw je workshop gaat plannen voor een nieuwe groep deelnemers.

Tip 5 Zoek een netwerkorganisatie of vakgroep waar jouw doelgroep bij elkaar komt
Bied aan een gratis korte workshop te geven. Vertel wat het voordeel is van jouw workshop voor hun leden. Het voordeel voor jou is dat zij voor de deelnemers zorgen.

Tip 6 Nodig de deelnemers uit voor een vervolg workshop
Je hebt gelijk al een datum geprikt voor een vervolgworkshop. Als jij ze hebt weten te prikkelen, willen ze vast meer van je leren.

Tip 7 Schrijf blogs
Deel jouw kennis via artikelen. Hierin geef je steeds oplossingen en heel goede tips voor de problemen van je doelgroep. Hiermee bouw je vertrouwen op en de lezer is blij en onder de indruk van wat jij allemaal weet. Hij vraagt je hulp als hij je nodig heeft.

Tip 8 Start een Social Media campagne
Wees regelmatig zichtbaar op de online platforms waar jouw doelgroep actief is. Zo bereik je mensen die je nog niet kent, maar die jij zeker ook heel goed kan helpen.

Tip 9 Geef een webinar
Je doet hierin wat je leuk vindt, namelijk je kennis delen. En het levert tijdwinst op, je bereikt in het webinar meer mensen dan wanneer je iedereen persoonlijk zou spreken. Geef in dit webinar heel waardevolle informatie. Nodig de deelnemers vervolgens uit voor je vervolgworkshop waarin je nog veel meer gaat delen.

Tip 10 Heb geduld
De meeste ondernemers trekken niet van de ene op de andere dag volle zalen. Maar als je niet begint met de eerste kleine stap, gebeurt er niets en blijf je ja-maren.

Deze tips pas ik zelf ook toe. Een volle zaal krijg ook ik echt niet vanzelf. Als ik nu terugkijk, is het belangrijkste voor mij geweest om zichtbaar te zijn op veel verschillende manieren en plekken. Ik ben zelf nog wel eens beduusd van het resultaat wat dat oplevert: een deelnemer voor mijn korte workshop die helemaal vanuit Meppel komt en iemand uit Zuid-Limburg die voor dag en dauw in de auto zit om deel te nemen aan mijn dagtraining. Wauw, het is toch best een reis naar Rotterdam.

Mijn droom is dat ook jouw workshop vol zit, zodat ook jij jouw klanten nog beter kunt helpen een stap te zetten. Stop met worstelen in je eentje en ga in gesprek met je (potentiële) klanten en word zichtbaar! Maar vooral, heel veel plezier.

Stap 6In dit artikel heb ik weer één onderwerp toegelicht van mijn stappenplan en dat is stap 6: Trainer en coach – nieuwe stijl – zijn. Wil jij alle 7 stappen ontdekken?

Download nu het gratis stappenplan!

 

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *