10 tips om ontspannen en zelfverzekerd voor de groep te staan (1)

Onzeker, zenuwachtig of bang – gevoelens die je zomaar kunnen overvallen, ook als je al regelmatig trainingen geeft of met groepen werkt.

Angst

Angst dat het niet goed genoeg is of dat je te weinig deelt en deelnemers ontevreden naar huis gaan en nooit meer terugkomen. Ik hoor deze angst regelmatig van klanten die bij mij komen. En tegelijk zeggen ze dat angst een slechte raadgever is. Maar wat dan?

Herken je die gevoelens? Het liefste stop je ze ver weg, want ze voelen niet fijn, maar dat betekent dat ze je blijven belemmeren. Wil je ze onder ogen zien en jezelf toestemming geven om stappen te zetten?

Structuur

Die onzekerheid en angst zijn vaak een gebrek aan structuur. Je hebt niet helemaal helder wat er aan de hand is, wat de reden is waardoor de training anders liep dan je vooraf had bedacht. De ‘orde’ in je denken is weg.

Helderheid in je hoofd geeft ruimte. Samen met mijn klant praat ik door over wat hij (of zij) wil delen, wat deelnemers verwachten, wat die gevoelens zeggen en ik houd een spiegel voor. Waarom doen we dat? Uiteindelijk om ontspannen en zelfverzekerd trainingen te geven. In dit artikel deel ik de eerste 5 tips om ontspannen en zelfverzekerd voor de groep te staan ook met jou.

10 tips om ontspannen en zelfverzekerd voor de groep te staan

1. Een draaiboek waar je vooraf over nagedacht hebt

Maak vooraf keuzes wat aan bod moet komen. Schrijf helemaal uit wat je gaat doen, waar je met je deelnemers over gaat nadenken, wat je gaat vertellen en welke beslissingen je je deelnemers laat nemen. Structuur geeft houvast en een helder overzicht. Je ziet vooraf ook of de tijden kloppen en of het allemaal haalbaar is. Tijdens de training kun je zo flexibel aanpassingen doen.

2. Oefen hardop

Je draaiboek is klaar en je training staat gepland. Maar daarmee ben je nog niet goed voorbereid. Dé tip daarvoor is: oefen hardop. Doe net alsof je al voor de groep staat en praat tegen de denkbeeldige deelnemers. Je ontdekt vanzelf of het klopt wat je zegt en ook of de bruggetjes logisch zijn tussen de verschillende onderdelen.

Onlangs heb ik op deze manier een presentatie voorbereid, ‘gewoon’ tijdens een wandeling in het bos.

3. Beloon jezelf vooraf

Dit is een tip die ik onlangs hoorde van een van mijn klanten. Zij gaf zichzelf een beloning door de avond voor haar workshop een ontspannende massage te volgen. Ze vertelde dat dit haar heeft geholpen om heel ontspannen haar workshop te geven. Juist door die ontspannenheid was ze heel alert tijdens haar workshop, kon ze goed bijsturen en de kritische stemmetjes in haar hoofd wegwuiven.

In dit artikel ‘Wat als jij niet goed voor jezelf zorgt?’ geef ik je tips om te zorgen voor verbinding met jezelf én daardoor voor verbinding met je deelnemers.

4. Zorg voor reserve-oefeningen

Elke training loopt anders, ook al is het thema hetzelfde. Je hebt namelijk andere deelnemers, die weer op een heel ander punt zitten in hun proces. Zorg dus voor reserve-oefeningen in je rugzak, zodat je niet verrast bent als je deelnemers sneller gaan dan verwacht. Ook handig als je deelnemers dieper in willen gaan op een thema.

5. Geef een voorbereidende opdracht

Hiermee begint het leerproces voor je deelnemers al voor de dag van de training. Ken je dat bij jezelf? Je hebt je ingeschreven voor een training en je hebt er onwijs veel zin in. Helaas duurt het nog een paar weken voordat het zover is. Het liefst zou je direct al aan de slag gaan.

Het zou zomaar kunnen dat jij ook zulke gemotiveerde deelnemers treft ;-). Geef ze een voorbereidende opdracht en zorg dat je de antwoorden vooraf ontvangt of dat je je deelnemers vooraf spreekt. Zij hebben het gevoel al gestart te zijn en jij kunt je inleven in je deelnemers en zo weten waar zij staan.

Ik doe dit ook bij mijn train-de-trainer. Elke deelnemer ontvangt vooraf voorbereidende DOE-tips én we plannen een coachgesprek om in actie te komen. Dit betekent dat de deelnemers al heel wat hebben uitgewerkt. Hierdoor bereiken we tijdens de 2 dagen veel meer. Dit zorgt bij mij als trainer vervolgens voor ontspanning, omdat ik me al heb kunnen inleven in de wensen en verlangens van elke individuele deelnemer.

Ik geloof in de ijsberg …

Dit waren de eerste 5 tips om ontspannen en zelfverzekerd voor de groep te staan. In dit artikel deel ik de tweede 5 tips met je. Die gaan nog een slag dieper, want ik geloof namelijk in de ijsberg … Je kunt wel je gedrag aanpassen, maar dat is alleen het zichtbare stukje van de ijsberg. Onder water zit nog veel meer aan onbewuste overtuigingen, zelfbeeld, persoonlijkheid enz. We gaan het waterpeil een stukje laten zakken.

Heb je behoefte aan meer begeleiding om een slag dieper te gaan, overweeg dan eens om mee te doen met de train-de-trainer. Met begeleiding, informatie en actie ga je echt grote stappen maken, waardoor je vol zelfvertrouwen voor de groep staat.

Leave a Comment