10 tips om ontspannen en zelfverzekerd voor de groep te staan (2)

Onzeker, zenuwachtig of zelfs bang – gevoelens die je zomaar kunnen overvallen, ook als je al regelmatig trainingen geeft of met groepen werkt.

In mijn vorige artikel heb ik je de eerste 5 tips gegeven om ontspannen en zelfverzekerd voor de groep te staan. Ik vertelde je toen ook dat ik in de ijsberg geloof …

IJsberg

Als je denkt even wat snelle oplossingen voorgeschoteld te krijgen, dan moet ik je teleurstellen. Je kunt wel je gedrag aanpassen, maar dat is alleen het zichtbare stukje van de ijsberg. Onder water zit nog veel meer aan onbewuste overtuigingen, normen en waarden, eigenschappen en drijfveren.

De elementen onder de waterlijn hebben invloed op je zichtbare gedrag. Ze kunnen dat versterken of juist blokkeren. Wil je ontspannen en zelfverzekerd voor de groep staan dan is het daarom ook van belang om onder de waterlijn te kijken. Alleen het aanpassen van je gedrag zorgt voor hard werken en het geeft je niet de voldoening en het verlangde resultaat.

Geen trucjes

Ik heb een hekel eraan om jou trucjes te leren om je gedrag te verbeteren. Ik geloof dat dit zinloos is. Ik steek liever een spade dieper, want dat heeft veel meer effect. Een paar verdiepende vragen:

  • Waarom wil je zóveel delen in je workshop? Wat zit daarachter of daaronder ;-)?
  • Waarom ben je zo zenuwachtig als je voor de groep staat? Ik kan je leren ontspannen voor de groep te staan, maar dat lukt niet met alleen wat gedragsaanpassingen. Het heeft met veel meer te maken, hoe is onder andere je overtuiging over jezelf?
  • Wat is de reden dat je een workshop wilt geven? Wat vind jij belangrijk? Waar ga je voor?

Houd dit soort vragen in je achterhoofd als je ook de tweede reeks van tips gaat toepassen. Hiermee laat je het waterpeil een stukje zakken en werk je meer vanuit je hart.

10 tips om ontspannen en zelfverzekerd voor de groep te staan (deel 2)

6. Ontdek je zachte stem

De stem van je verlangen. Wat zegt die stem? Negeer even die andere, strenge stem die vast en zeker ook in je hoofd klinkt en luister alleen naar die stem van je verlangen. Wat zegt die stem? Wat voel je diep van binnen? Iets borrelen in je buik, een vlinder die licht beweegt van binnen of ga je ineens rechtop zitten en kijk je anders naar wat je om je heen ziet? Voel je je hart kloppen? Maak verbinding met dat gevoel. Neem even de tijd en krijg voor jezelf duidelijk wat werkelijk belangrijk voor je is.

7. Haak aan bij talenten die je al in huis hebt

Heb jij het talent om groepen mensen te interviewen? Zie je workshop dan als een groot groepsinterview. Dat is een vorm waar je wél ervaring mee hebt.

Ben jij goed in 1-op-1 coaching? Zie je deelnemers dan als losse deelnemers in plaats van een groep mensen. Geef ieder persoonlijke aandacht en zorg door middel van werkvormen ervoor dat je dat ook kúnt doen.

Maak zo optimaal gebruik van de talenten die je al in huis hebt en zet deze in voor je trainingen, waardoor je meer ontspannen bent.

8. Oefen in een veilige omgeving

Trainen is oefenen, oefenen, oefenen. Gewoon DOEN, zeggen we dan. Je kunt ervoor kiezen gelijk in het diepe te springen of eerst het ondiepe bad te verkennen. In een veilige omgeving verdrink je niet direct, daar mag je gewoon proberen met bandjes om.

Daarom is het belangrijk om veel te oefenen. Oefen voor de spiegel, voor je kinderen, vertel je verhaal tegen je partner of je buurvrouw en je merkt dat je zelfvertrouwen groeit en je lef toeneemt.

9. Wuif bezorgde stemmetjes vriendelijk weg

‘Let op. Pas op. Kijk uit.” Misschien wel de stem van je moeder van vroeger? Maar nu heb je die bescherming niet meer nodig. Tijdens mijn lunchwandeling zojuist hoorde ik een vader tegen zijn zoontje zeggen: “Rennen!” Het jongetje ging. Wat zeg jij tegen jezelf ter bemoediging? Bedenk dat vooraf en GA.

10. Sta stil en adem

Wees je bewust van je ademhaling. Als je zenuwachtig bent, is je ademhaling waarschijnlijk heel oppervlakkig en hoog vanuit je borst. Bij de start is een diepe ademhaling belangrijk, maar ook tussentijds om helder te kunnen nadenken en te voelen wat nodig is. Probeer het maar eens.

Deze tip kun je ook heel goed toepassen op andere momenten als je in de stress schiet.

Heb je deze tips gelezen maar heb je behoefte om die slag dieper te maken?

Wil je graag leren hoe je ze toepast onder begeleiding en in een groep?

Overweeg dan zeker om mee te doen met de train-de-trainer. Met begeleiding, informatie en actie ga je echt grote stappen maken, waardoor je straks vol zelfvertrouwen voor de groep staat.

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *