5 manieren om je training levendig te starten (deel 1) + oefeningen

Voor een groep staan, en dan iets vertellen. Vind jij dat ook doodeng? Toch is er de plicht óf het verlangen om dit te doen. Maar je weet niet waar je moet beginnen.

Je kijkt maar eens hoe anderen het doen. Je begint je verhaal, zoals iedereen dat doet, met: ‘Welkom allemaal, mijn naam is huppelepup …’ en je vertelt wat je allemaal doet in het echte leven. Mogelijk heb je er ook nog een paar slides bij met logo’s van bedrijven waar je hebt gewerkt, of foto’s van je diploma’s of iets over projecten die je succesvol hebt afgerond. Herkenbaar?

Prachtige mijlpalen! Maar wat denk je, zit je publiek te wachten op deze informatie? Vinden zij dit interessant? NEE! Dit is echt niet wat ze ten diepste willen horen bij de start van je verhaal. Dus, waarom doe je dit dan? Dit kan beter! Maar HOE dan wel handig beginnen met je verhaal?

Zullen we gewoon bij het begin beginnen? Ik geef je 5 manieren om een training levendig te starten, op een manier die bij jou past. Vandaag de eerste 2 manieren. Met oefeningen, zodat je leest én in actie komt en er iets verandert.

1. Sta op het podium, wees stil en adem

Loop naar het podium, ga staan en adem 3 keer in en uit. Kijk rustig de zaal in, maak oogcontact en voel je dankbaar dat jij daar mag staan. Dit zorgt ervoor dat je ademhaling tot rust komt en je niet al hijgend gaat praten, terwijl je knieën ook nog staan te trillen.

Je zorgt hiermee goed voor jezelf. Die tellen zijn er voor jou om te landen op het podium en vanuit die rust te gaan praten. Want pas dan ben je er écht.

Het voelt heel lang, die 3 ademhalingen, maar geloof me, je publiek is je dankbaar. Zo geef je hen ook de gelegenheid om stil te worden en hun aandacht op jou te richten. Door er rustig te gaan staan worden ze namelijk vanzelf stil. Hard roepen om aandacht is niet meer nodig. Open dan je mond om iets te zeggen.

Oefening
Wat zeg jij tegen jezelf als het vooruitzicht van die 3 ademhalingen ongemakkelijk en onwennig voelt?
Wat denk je dat een goede vriend of vriendin zegt?
Wat denk ik dat ik tegen je zeg?
En, wat ga je doen de volgende keer?

2. Gebruik een aandachtstrekker

Zeg ‘Goedemorgen’ of ‘Goedenavond’ en kijk de zaal rond. Nu is het moment gekomen om met woorden de aandacht te trekken van je publiek en verbinding te krijgen. Als dat lukt zijn ze gemotiveerd om naar je verhaal te luisteren en mee te doen. Ik deel een aantal aandachtstrekkers met je.

> Doe een onderzoek

Ik neem je even mee bij de voorbereiding van een korte workshop die ik onlangs gaf aan zo’n 40 medewerkers van een GGZ instelling. De titel: “Druk, en toch blij? Hoe doe jij dat?”

Ik begin met een onderzoek:
1. Wie van jullie voelt werkdruk?
2. Wie van jullie ervaart blijheid in het werk?
3. Wie van jullie weet hoe je tegelijk druk en toch blij kunt zijn?

Het publiek komt letterlijk in beweging doordat ik ze vraag te gaan staan bij een ‘ja’ op de vraag. Ze voelen zo gelijk dat het over hen gaat. En voor mij als trainer is het een peiling waar zij staan. Dat helpt dan weer bij het bereiken van het doel van de workshop.

Oefening
Welke 3 onderzoeksvragen ga jij stellen?

> Neem een passend voorwerp mee

Een voorwerp dat symbool staat voor jouw verhaal. Ik heb wel eens een estafettestokje meegenomen. Voor mij is een estafettestokje een symbool van mijn werkwijze en het past bij wat ik graag doe: hardlopen.
Ik vertel dat ik ook tijdens mijn training een stuk meeloop. Ik ben er om te coachen en om te zorgen dat je volhoudt. We gaan wat versnellen en als je stabiel loopt en niet meer terugvalt, geef ik het stokje over. Je hebt vaart en gaat zelf verder.

Aan het slot kom ik terug op het estafettestokje met een uitnodiging om in beweging te blijven en snelheid te houden. Ook vertel ik hoe dat kan. Een paar voorbeelden:
1. Deelnemers maken een concreet stappenplan met tijdsplanning
2. Deelnemers schrijven een bemoedigingskaart aan zichzelf die ze via de post 3 maanden na de training ontvangen
3. Ik ben zelf de stok achter de deur en plan een gesprek over 2 of 3 weken

Oefening
Welk voorwerp staat symbool voor jouw verhaal?
Hoe zorg jij ervoor dat deelnemers in beweging blijven na jouw training?

> Vertel een verhaal of iets uit de actualiteit dat te maken heeft met je onderwerp

Je kunt een passend artikel uit de krant halen en daar jouw mening over geven. Of iets citeren uit een boek dat je net hebt gelezen. Wellicht ben je onlangs in een museum geweest en geraakt door een schilderij en je kunt de link leggen naar je onderwerp. Ga los.

Oefening
Maak een afspraak met jezelf dat je met andere ogen de krant gaat lezen of dat je dat ene boek weer eens tevoorschijn haalt of plan een museumbezoek.
Wat past bij jou? Wat schiet je nu al te binnen wat je kunt vertellen?

We hebben nu samen 2 manieren behandeld om een training levendig te starten. Voldoende input voor nu? Jij kunt aan de slag met de oefeningen. Doe het niet alleen in je hoofd, maar haal de antwoorden letterlijk uit je hoofd door het op te schrijven. Dan is er weer ruimte voor nieuwe ideeën.

Nu heb je jezelf nog niet eens voorgesteld. Bijzonder hè? Wanneer en hoe je dat doet lees je in deel 2. Tot daar.

 

PS Ik ben echt benieuwd hoe het gaat met de oefeningen. Stuur me jouw antwoorden. Veel plezier en succes! Tot in de mail.

———————————————————————————————————————————————-

Live trainingen zijn gecanceld door Corona. Benut daarom de tijd om te werken aan jezelf als trainer:
– je eigen onzekerheid
– hoe je je training moet opbouwen
– de vertaling van dit blog naar jouw situatie
– …
Doe het. Juist NU, waardoor je straks vanuit rust een dijk van een training geeft. Ik bied je een coachcall waarin we samen sparren. Kosteloos.
Meld je aan via het contactformulier. Gewoon doen. Ik ben er voor je!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *