5 manieren om je training levendig te starten
deel 2 + oefeningen

 Voor een groep staan, en dan iets vertellen.
Alleen al de gedachte daaraan zorgt voor een knoop in je buik,
klamme handen, trillende benen en
een ademhaling die je haast doet flauwvallen.

Je verlangt ernaar om ontspannen voor de groep te staan en vanuit rust je boodschap te brengen. En als dát toch eens mogelijk zou zijn … zelfs te genieten van het moment dat jij je kennis deelt en interactie hebt met het publiek. JA! Dat!

Ik ken het gevoel van klotsende oksels en bijna in zwijm vallen op het podium. Grrr … Ik ben zo blij dat ik heb geleerd hoe ik mezelf kan zijn en impact kan hebben. Zelfs ik heb het geleerd ;-). Het vergt oefening, moed en simpelweg een goede voorbereiding. Ga je ervoor? In deze blogserie geef ik je tips voor een goede voorbereiding van de eerste paar minuten.

Waarom zou je deze tips toepassen?

  • Je blijft zelf ook ademen, waardoor je levend(ig) op het podium staat
  • Je voelt je een stuk minder gespannen
  • Je hebt impact vanaf de 1e minuut
  • Je publiek blijft wakker
  • Je kijkt uit naar de volgende kans om het podium te pakken 🙂.

Zullen we bij het begin beginnen? Ik geef je 5 manieren om een training levendig te starten, op een manier die bij jou past. De eerste 2 manieren lees je in dit artikel. In dit artikel volgen nog 3 manieren. Weer met oefeningen, zodat je leest én in actie komt en er iets verandert.

1. Sta op het podium, wees stil en adem

2. Gebruik een aandachtstrekker

3. Vertel waarom jij op het podium staat

Dit is het moment waarop jij je voorstelt. Nu pas, dus. Eerst zorg je ervoor dat je publiek het gevoel heeft op de juiste plek te zitten. Je laat ze ‘landen’ in de setting van je training of presentatie, zodat ze er klaar voor zijn om te luisteren. Je hebt hun AANDACHT.

Vertel nu waarom jij dit verhaal komt vertellen. Waarom sta jij op het podium? Dit doe je door een persoonlijk verhaal te vertellen, waarin de luisteraars zich herkennen. Ze hangen aan je lippen als jij vertelt welke les je hebt geleerd, waardoor je nu hen kunt helpen. Je bent zo een voorbeeld voor ze, want jij hebt al bereikt wat zij graag willen. Of, jij weet en kunt dingen waar zij naar verlangen. Natuurlijk noem je ook je naam en je bedrijf …

Dit voorbeeld schiet me te binnen. Ik geef een train-de-trainer aan HR consultants. Ze vinden het spannend om voor de groep te staan. Ik ben ook HR adviseur geweest en vertel daarom het verhaal van mijn klotsende oksels en het katoenen bloesje dat ik heb geprobeerd droog te deppen met wc-papier. En mijn angst dat het publiek vol managers zal denken dat ik dus geen goede trainer ben.

In de pauze van die train-de-trainer komt één van de HR consultants naar me toe en zegt dat ik haar zo enorm geholpen heb met dat verhaal. Ik was ook HR adviseur, net als zij. Vond trainingen geven spannend, net als zij. En leer het nu zelfs aan anderen. DUS, zou zij het ook kunnen leren!! Wow, wat zo’n simpel verhaal kan betekenen.

Oefening

Welke persoonlijke verhalen kun jij delen? Kom weer bij dat gevoel van toen. Schrijf ze uit en kies er eentje die past bij de volgende keer dat jij op het podium staat en laat je publiek meevoelen.

4. Geef praktische informatie

In dit onderdeel deel je allerlei praktische zaken. Je vertelt hoelang je verhaal duurt of ze tussendoor vragen mogen stellen en hoe je het gaat aanpakken. Bijvoorbeeld: ik ga jullie vertellen over X en daarna gaan jullie er zelf mee aan de slag in groepjes. Deel je hand-outs uit? Dat soort informatie.

En ook of ze tussendoor koffie kunnen pakken of niet. Bedenk dus vooraf hoe jij het wil. Jij bent degene die de groep duidelijkheid geeft. Jij bepaalt de grenzen en dat biedt tegelijk vertrouwen, waardoor je publiek open staat voor je verhaal en ervan leert.

Oefening

Wat is jouw rijtje praktische zaken die je gaat delen?
Hoe wil jij het in de training? Welke grenzen geef je aan?

5. Vertel wat het DOEL is

Vertel het doel van je training, workshop of presentatie. Waarmee gaan je deelnemers naar huis? Wat gaan ze leren? Dit zorgt voor verlangen bij ze. Ja, dit willen ze weten en kunnen. Hiermee willen ze aan de slag.

Wat nog beter is om het aan hen zelf te vragen. Waarom zitten ze hier eigenlijk? Best handig om dit aan het begin eventjes te checken. Schrijf simpelweg deze 3 vragen op een flap en vraag je deelnemers de antwoorden op een post-it te schrijven.

1. Wat wil je na deze training weten?
2. Wat wil je na deze training kunnen?
3. Met welk gevoel wil je naar huis?

Hiermee vraag je ze gelijk hun hoofd (weten), handen (kunnen) en hart (gevoel) aan te spreken. Je deelnemers zijn helemaal alert, gelijk al aan het begin. En het is voor jou een check of jouw doel matcht met het doel van de hen.

Oefening

Wat is jouw doel met de training of de presentatie? Schrijf het in 1 zin op.
Ga jij de volgende keer ook aan je deelnemers vragen wat hun doel is?

We hebben nu samen in deze artikelen 5 manieren behandeld om een training levendig te starten:

  1. Sta op het podium, wees stil en adem
  2. Gebruik een aandachtstrekker
  3. Vertel waarom jij op het podium staat
  4. Geef praktische informatie
  5. Vertel wat het DOEL is

De kop zit erop. Je publiek is nu geboeid en hangt aan je lippen. Hoe lang heeft dit geduurd? Ik verwacht een minuut of 10. Je publiek heeft nu het gevoel op de juiste plek te zitten. De plek waar hun vragen beantwoord worden. En anders kunnen ze nu nog vertrekken … geen punt 😉.

En jij? Je bent met je aandacht bij je publiek en niet meer zo bij jezelf en de spanning die je voelt. Je kunt ademhalen en delen waar je hart vol van is. Hoe heerlijk is dat.

PS Ik ben echt benieuwd hoe het gaat met de oefeningen. Stuur me jouw antwoorden. Veel plezier en succes! Tot in de mail.

Heb je een vraag naar aanleiding van dit blog?
Neem gerust contact op.

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *