De pijnlijke les die ik heb geleerd …

Herken je dat?

Van die dingen waar je met niemand over durft te praten? Die gebeurtenissen die je nog steeds een akelig gevoel geven? Diep wegstoppen en nooit meer aan denken lijkt het beste. Maar helaas, op onverwachte momenten ploepen ze zomaar weer op in je gedachten met dezelfde nare gevoelens van toen.

>>>

Ik had een klant

Inderdaad, had … Ze is nu ex-klant. Iemand die ik liever niet tegenkom op een netwerkbijeenkomst, op LinkedIn of tijdens mijn vakantie. Ik voel kramp in mijn buik als ik aan ‘toen’ denk.

In het voorbereidende gesprek vertelt ze mij hoe zij wil dat het traject eruit gaat zien. Ik lever maatwerk, dus fijn dat zij het helder heeft. Ze wil een aantal dingen die ik nog niet eerder heb gedaan, die ga ik dus ontwikkelen. Leuk! Het traject levert mij een hoop geld op en ik voel me vereerd dat ze juist bij mij komt met haar vraag.

Ik doe flink mijn best, want ze moet wel tevreden zijn over mij. Ik word namelijk graag gezien als deskundig. We gaan aan de slag. Tenminste …, ik ga aan de slag.

Ik maak prachtige materialen zoals diverse webinars, verdiepende vragen en uitleg bij vakliteratuur en ga ook nog eens op zoek naar een trainingsshirt van geschikt polyester materiaal dat zweet sneller afvoert en waarin je je als trainer beter kunt bewegen.

Zij doet weinig met wat ik haar leer en aanlever. Ze vindt mijn input tegenvallen. Ongemerkt ga ik me dom voelen, zij is vast veel slimmer, ik kan haar niks meer leren, ze weet het allemaal al, mijn input voegt niks toe.

Halverwege het traject vertelt ze me dit: “Ik ben teleurgesteld in je. Ik bewonderde je en nu val je tegen. En natuurlijk betaal ik de laatste factuur niet.” Diep van binnen voel ik me eigenlijk héél erg boos. Heb ik zo mijn best gedaan, ziet ze dat dan niet? En ja, zij moet ook wel aan de slag gaan. Anders verandert er niks. Waarom doet ze dat niet?

Mijn angst voelt echter sterker en die zorgt ervoor dat ik zoiets natuurlijk niet zeg en ervoor zorg dat we in harmonie afscheid nemen. Ik voel een tikkeltje opluchting: nu kan ik stoppen met hard werken.

Hopelijk vertelt ze deze ervaring aan niemand. Ik schaam me dood. Ik ben drie weken niet in de supermarkt en ook niet op LinkedIn geweest en ik heb nog vijf maanden met zwart geverfd haar rondgelopen.

>>>

Ik heb dat dus ook

Van die dingen waar ik met niemand over durf te praten. Die gebeurtenissen die me nog steeds een akelig gevoel geven. Ik heb ook ervaren dat proberen te vergeten niet werkt. Het nare gevoel is ergens in mijn lijf gaan zitten en komt soms weer terug in bepaalde situaties. Reflectie is nodig en er is innerlijk werk te doen. Yes, ik mag weer op ontdekkingsreis in mezelf ;-). Best spannend, wat kom ik allemaal tegen?

>>>

Ontdekkingsreis in mezelf

Mijn hoofd wil de €€’s. Mijn gevoel geeft wat anders aan. Maar ik verstond toendertijd de taal van mijn lijf nog niet. Iets in mij is bang voor afwijzing en wil graag gewaardeerd worden en gezien als deskundig. Ik doe mijn stinkende best om die waardering te verdienen.

Een volwassen reactie in het eerste gesprek was geweest: ‘Oh, ik merk dat ik nu heel sterk de neiging heb om het jou vooral naar de zin te maken.’ Dan had ik mijn kaders kunnen aangeven en mijn grenzen. Was jammer geweest als ik de opdracht dan niet had gekregen, maar wel beter voor beiden.

De lessen die ik hier uit heb gehaald:

  1. Luister naar je gevoel, anders ga je heel hard werken vanuit je hoofd en word je heel moe en doet de ander uiteindelijk niks
  2. Wees krachtig over jouw manier van werken en geef je grenzen aan, anders loopt de ander over je heen en vraagt steeds meer
  3. Zeg ‘nee’ tegen potentiële klanten waar je bang voor bent, je schiet dan gelijk in de tegenoverdracht (even een vakterm om toch mijn deskundigheid te laten zien 😉) en kunt de ander geen stap laten zetten
Even smullen van een stukje theorie over die tegenoverdracht én toepassing …

De definitie van tegenoverdracht: Iets (gevoelens, verlangens) wat ervaren werd door de professional in een vroegere relatie wordt overgedragen (geprojecteerd) op de klant en de relatie in het nu.

Dus iets wat je vroeger niet hebt gekregen van je ouders of andere belangrijke mensen, probeer je nu alsnog te krijgen. Tegenoverdracht is er gewoon. Wees je ervan bewust als professional.

Hoe kom je eruit? Besef allereerst dat een emotioneel groeiproces je leven lang duurt. Hoef je je dus nooit te vervelen ;-). Durf naar jezelf te kijken! Blijf bezig met de ‘innerlijke schoonmaak’.

Waarom is tegenoverdracht zo problematisch?

  1. Het belemmert het proces van de klant
  2. Het belemmert de zelfzorg van de professional

Als ik enorm mijn best doe, leunt de klant achterover. Als ik me laat leiden door angst, durf ik mijn klant niet liefdevol te confronteren met haar gedrag en leert ze niets. En uiteindelijk ben ik doodop en teleurgesteld door al dat harde werken en zit stilletjes in een hoekje te huilen. Zielig hè? En ik ga vanuit die energie met een volgende klant aan de slag die vervolgens mogelijkerwijs ook ontevreden is …

Dus, dus, dus …
  1. Sta jezelf toe diepe pijn te voelen, dit brengt je in contact met je hart en het opent je hart. Het maakt je gevoelig én tegelijk stevig.
  2. Jouw klant hoeft jouw onvervulde behoeftes niet langer te vervullen, je bent emotioneel zelfstandig.
  3. Je mag van je klant in principe alleen maar betaling van de factuur ontvangen en meer niet ;-).

 

Lijkt het je fijn

als iemand anders je de juiste vragen stelt, een spiegel voorhoudt en je liefdevol confronteert? Het kan zo moeilijk zijn om zelf bij je eigen innerlijke verlangens en behoeftes te komen, dat je nare gevoelens en gedachten maar gewoon weer wegstopt.

Ben je er klaar mee om nare gevoelens weg te duwen? Laten we dan praten. Neem contact met me op, dan maken we, hup, gelijk een afspraak.

Neem ook gerust contact op als je vragen hebt naar aanleiding van dit blog.

Het is een onderwerp dat veel kan losmaken én je enorm veel vrijheid kan geven als trainer én als mens. Raap dus je moed bij elkaar en ga het aan. Ik heb het ook gedaan! Ik spreek je graag.

Bouw boeiende online trainingen
vol interactie en verbinding met je deelnemers.

Ontvang op onregelmatige basis nieuwe inspiratie
in je mailbox!

4 gedachtes op “De pijnlijke les die ik heb geleerd …”

  1. Oe, au, herkenbaar. Ik heb ook een paar van die klanten gehad in het verleden. Net weer even een ander verhaal, maar ook bij mij was het vaak een vraag die ik in feite niet kon waarmaken. En die ik dan toch ging proberen om waar te maken. Voor beide partijen heel onbevredigend. Ik heb het nu wel sneller in de gaten, maar nog niet altijd tijdens het gesprek zelf. Als introvert ben ik nou eenmaal niet zo primair. Wat mij helpt is de gedachte dat ik altijd ergens op terug mag komen. Dat ik altijd kan zeggen: ik heb er nog eens over nagedacht en ik geloof dat we het op deze manier beter niet kunnen doen. Zoiets. Maar wat je zegt: het blijft een leerproces.

    1. Ja, dat is een fijne gedachte hè? Je mag ergens op terug komen. En verder heb ik de taal van mijn lijf geleerd. Mijn lichaam weet al dat het niet gaat werken … die kramp in mijn buik neem ik nu serieus. Dat is echt zo’n eye-opener geweest om deze nieuwe taal te leren. En ook om de stemmen in mijn hoofd te herkennen die op zoek zijn naar waardering of gezien worden. Dan kan ik veel gemakkelijker wijze besluiten nemen ;-). En op een besluit terug komen kan ook altijd nog!

  2. Hoi Iene, mooie blog en ook heel herkenbaar voor mij in mijn werk. Ik heb ook ervaren dat je door de pijn heen moet. Heel zwaar maar anders komt het terug en gaat het je zelf in de weg staan.
    Ken je transactionele analyse? Sluit hier ook mooi bij aan. Groet van Marianne

    1. Dank je wel, Marianne. Zo belangrijk om emoties te doorvoelen. Juist ook in samenwerking met anderen, want iedereen heeft emoties die zo vaak zorgen voor misverstanden en gedoe. Als je hierover durft te praten, geeft dat ruimte aan jezelf en aan anderen. Transactionele anaylyse is inderdaad een helpende manier. Ik ben als integratief coach opgeleid bij Groundwork. Groundwork is opgericht door Michelle van Dusseldorp. Ze heeft onlangs samen met Harry van de Pol een prachtig boek geschreven met als titel: “Goed voelen. Emoties voor je laten werken.” Zou iedereen moeten lezen én toepassen (met hulp) ;-).

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *