De TomTom voor je training

Je weet veel over je vak, je expertise. Dan denk je: daar moet ik toch inspirerende trainingen over kunnen geven! Maar juist als je veel weet, kan je de neiging hebben teveel ineens te vertellen. Zodat je training of workshop draait om jouw verhaal en het publiek niet ervaart dat het juist om hen gaat. Jammer! Dit kan écht anders, waardoor je wel die inspirerende trainingen geeft. We gaan aan de slag. Doe je mee?

Start bij het einde

Wat wil je dat je deelnemer de dag na je training anders doet? En welk stukje kennis heeft hij daarvoor NU nodig? Dat is het DOEL van je hele training. Denk dus vanuit je deelnemer en niet vanuit de kennis die jij zo graag wilt delen! Door zo in contact te blijven met je publiek zorg je voor dolblije deelnemers, die in actie komen en ook echt wat gaan doen met die kennis.

Voorbereiding

Verplaats je nu in je publiek, stel jezelf onderstaande vraag en schrijf de antwoorden op. Ik wil dat mijn deelnemers na afloop van mijn training op de vraag:

“Wat heeft het opgeleverd?” de volgende zinnen zegt:

Om deze antwoorden heen bouw je je hele trainingsontwerp. Zo simpel is het!

Een goed ontwerp

Een goed ontwerp bevat een aantal belangrijke onderdelen. Als je je die eenmaal eigen hebt gemaakt, zal je ontdekken dat je training ongedwongen is, meer impact heeft en inspiratie geeft. Je kunt meebewegen met je publiek.

We gaan verder met de zinnen die je zojuist hebt opgeschreven. Die zinnen zijn de ingrediënten voor het bepalen van het DOEL van je training. Je hele training staat of valt bij het bepalen van het DOEL. Echt waar. Als je dit vooraf niet helder hebt voor jezelf, verlies je focus tijdens je training en verdwaal je zomaar vanuit je enthousiasme.

TomTom

Leerdoelen zijn te vergelijken met een TomTom*. Je voert de eindbestemming in en je rijdt naar het einddoel zonder te verdwalen of allerlei onnodige zijweggetjes te betreden.

Het succes van je training staat of valt dus met het zo duidelijk en precies mogelijk formuleren van de eindbestemming. Hoe doe je dit? De eindbestemming, het einddoel, bevat verschillende onderdelen, subdoelen. Aan het eind van de training wil je dat ze:

Weten: Deelnemers weten …
Begrijpen: Deelnemers begrijpen … en kunnen dit aan anderen uitleggen.
Toepassen: Deelnemers kunnen … toepassen.
Houding: Deelnemers zijn gemotiveerd om aan de slag te gaan met …

Ik geef een aantal uitgewerkte voorbeelden.

Training: Personal Branding
Einddoel van de training

Aan het eind van de training zijn deelnemers in staat hun Personal Brand in te zetten voor het merk [naam organisatie].
Weten: Deelnemers weten wat Personal Branding inhoud.
Begrijpen: Deelnemers begrijpen dat zij het sterkste marketingwapen van [naam organisatie] zijn.
Toepassen: Deelnemers kunnen hun eigen Personal Brand invullen en hiermee [naam organisatie] zichtbaar maken.
Houding: Deelnemers zijn enthousiast over Personal Branding en doen hun werk met meer plezier.

Training: Boeiend presenteren
Einddoel van de training

Aan het eind van de training zijn deelnemers in staat hun boodschap helder over te brengen aan verschillende doelgroepen.
Weten: Deelnemers hebben kennis over de verschillende percentages van wat blijft hangen van hun boodschap.
Begrijpen: Deelnemers begrijpen dat het belangrijk is als presentator om naast je woorden te letten op je stem (toon, tempo, volume, melodie) en op je ademhaling, lichaamshouding, beweging en expressie met als doel het beter overkomen van de boodschap.
Toepassen: Deelnemers kunnen bewust gebruik maken van deze middelen en merken dat hun boodschap beter overkomt.
Houding: Deelnemers hebben zin in hun volgende presentatie.

Trainingstraject: Train-de-trainer
Einddoel van dit traject

Deelnemers kunnen de kennis in hun hoofd vertalen naar trainingen en workshops vanuit hun HART, zodat ze echt hun waarde laten zien en voelen. Ze gaan naar huis met een draaiboek, een trainingsontwerp, een geraamte, dat ze steeds weer kunnen gebruiken. Vol zelfvertrouwen doordat ze diverse keren voor de groep hebben gestaan.
Weten: Deelnemers kennen het ABC-model gericht op trainen, zodat ze weten hoe ze een boeiende workshop opbouwen.
Begrijpen: Deelnemers begrijpen dat inzetten van de verschillende leerstijlen ervoor zorgt dat hun deelnemers in actie komen en resultaat behalen.
Toepassen: Deelnemers kunnen hun workshop zo opbouwen dat alle verschillende leerstijlen toegepast worden, zodat hun eigen deelnemers optimaal leren.
Houding: Deelnemers voelen zich zeker over hun eigen trainingsprogramma wat ervoor zorgt dat ze ontspannen zijn en daardoor flexibel kunnen inspelen op hun deelnemers. Ze ervaren dat ze persoonlijk gegroeid zijn.

Deze precieze formulering zorgt ervoor dat je na afloop van de training ook ontdekt of je samen met de deelnemers op de plaats van bestemming bent gekomen.

doel
helder eindpunt
samen op ontdekkingstocht
weten, begrijpen, toepassen, houding
eindbestemming!

Deel hieronder jouw doel en subdoelen en ik geef je graag tips om sámen met je deelnemer op de eindbestemming te komen.

NB Dit was deel 2 van de blogtrilogie over de 3 resultaten van het train-de-trainer traject. Dit keer resultaat 1: over het geraamte van je eigen inspirerende & effectieve workshop.

Resultaat 2: Ontspannen en zelfverzekerd voor de groep staan.
Resultaat 3: Persoonlijk durven groeien.

*Het plaatje komt uit de tip van PATakeAway. Kijk hier naar de oorspronkelijke tip.

2 gedachtes op “De TomTom voor je training”

  1. Dank je wel Iene voor deze doeltreffende tips. Ik ga het doel en de subdoelen van onze volgende workshop bepalen en kom erbij je op terug.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *