Hoe kom jij in de picture bij je potentiële klant?

Vraag jij je wel eens af hoe je meer mensen kunt bereiken met jouw dienst? Je verlangen is om nog meer klanten te helpen, want je hebt zoveel moois en belangrijks te bieden. Maar hoe val je op en hoe zet je jezelf op de kaart? Misschien voel je jezelf nu wel eens een roepende in de woestijn met om je heen vooral veel zand en weinig leven. Dat hoeft niet zo te zijn.

Van Dale:
pic·ture (de; v(m))1in de picture zijn de aandacht (blijven) trekken

Hoe kom jij in de picture? Hoe trek je de aandacht? Je wilt dat klanten jou weten te vinden, dat ze weten wat jij doet en wat jou drijft. En vooral dat ze je enthousiasme zien en voelen WAAROM je doet wat je doet. Dat ze je passie onthouden en zich herkennen in je verhaal. Dit creëert zomaar de gunfactor, want mensen kopen niet zozeer WAT je doet, maar vooral WAAROM je dat doet.

Een aantal manieren om in de picture te komen:

  • Online zichtbaarheid is natuurlijk belangrijk. Bedenk dus gerust achter je bureau hoe je je kennis online gaat delen, zodat je met klanten in gesprek komt én voer die ideeën uit.
  • De deur uitgaan en netwerken is ook een mooie manier. Lees ook een eerdere blog3 verrassend simpele tips om  jezelf te presenteren op een netwerkbijeenkomst’, waarin ik je tips geef om op te vallen door jouw manier van communiceren.

Ik ga je nu een derde manier vertellen, die zorgt voor een enorme versnelling in je zichtbaarheid.

  • Geef een presentatie of workshop, verschijn in de buitenwereld en geef je eigen presentatie of workshop.

Waarom zorgt dit nu voor zo’n enorme versnelling in je zichtbaarheid?

Hier lees je 5 redenen om een presentatie of workshop te geven:
  1. Je kan in minder tijd veel meer mensen helpen met je expertise.
  2. Toekomstige klanten kunnen je ervaren en gaan je veel sneller vertrouwen.
  3. Je wordt zichtbaar door jezelf in de spotlights te zetten, waardoor je doelgroep (die jouw hulp hard nodig heeft) je weet te vinden.
  4. Je krijgt direct expertstatus en mensen zien je als autoriteit.
  5. Het is gewoon ontzettend leuk om te doen.

Waar is jouw doelgroep te vinden? Is dat op een netwerkbijeenkomst, op een event, in een bibliotheek of juist tijdens de lunch in een bedrijfskantine? Vraag of je daar je verhaal mag vertellen. Je kunt ook een aantal toekomstige klanten uitnodigen aan je KEUKENTAFEL. Hoe laagdrempelig is dat?

Ik hoor je al zeggen:
“Ik kan dat niet.”
“Ik heb niet zo veel te vertellen.”
“Is mijn verhaal wel interessant genoeg?”
“Ik vind het dood en doodeng om voor een groep te staan.”

Je begint er maar niet aan en blijft binnen zitten achter je bureau. Tja .., weet je, ik had die gedachten ook allemaal.

“Presenteren is eng, ik wil dat niet en ik kan dat niet.” Een quote van mijzelf. Ik volgde een opleiding en toen kwam het moment … iedereen moest een les verzorgen voor de hele klas. Ik wilde dat niet, durfde dat niet, had geen idee wat ik moest vertellen en ook niet hoe ik dat moest doen.

Ik had echter geen keus en moest het doen. Gelukkig zat in de opleiding een module presenteren, zodat ik het later echt geleerd heb. Ik heb ervaren dat structuur houvast geeft en deze overwinning heeft mij een kick gegeven en mij veranderd.

Ik heb ontdekt hoe gaaf het is om angsten te overwinnen en te groeien als persoon, dat geeft plezier en voldoening. Dat is wat mij drijft in mijn werk: ook jou laten groeien als persoon, zodat je nog meer dat typische stukje ‘jij’ kunt uitdelen en daarmee weer anderen kunt laten groeien.

Spreken in het openbaar
=
genieten van het delen van je kennis
+
ervaring met een groep enthousiaste mensen

Hoe pak je dat aan? Vraag jezelf eens af over welke onderwerpen jij een boeiende presentatie of workshop zou kunnen geven. Je hebt meer te bieden dan je zelf vermoedt. Verdiep je in de groep mensen, zodat je weet wat voor hen interessant is.

Zorg dat in je workshop een paar praktische tips zitten waar mensen de volgende dag gelijk mee aan de slag kunnen. Waarom zou je het niet doen? Het is een fantastische manier om mensen te enthousiasmeren en jezelf te profileren.

Mensen hebben behoefte aan persoonlijke aandacht, aan diepgang. Ze willen je graag in de ogen kijken en echt communiceren. Dus ga de deur uit en geef live presentaties en workshops.

Heb je behoefte aan handvatten, tools, tips, persoonlijke begeleiding? Kijk in de agenda, daar staan diverse mogelijkheden of neem simpelweg contact met me op. Doen hoor! Je toekomstige klanten zijn je dankbaar ;-).

2 gedachtes op “Hoe kom jij in de picture bij je potentiële klant?”

  1. Ha Iene,
    wat kun jij ontzettend lekker enthousiast schrijven en inspireren. Dank je wel. Helaas kan ik vandaag en de 14de niet komen. Maar ik ga wel aan de slag. Je blog deed al een hoop voor me: ik ga keukentafelen!
    Dank je wel, en wie weet tot ziens!

    1. Dank je wel voor dit mooie compliment! En wat super dat je gaat keukentafelen :-)! Ik ben benieuwd wat het je oplevert. Graag tot een volgende keer.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *