Ik kan niet kiezen wat ik NU deel in mijn training

Afgelopen zomer was ik in gesprek met een coach die dolgraag anderen wil helpen, maar steeds weer haar eigen wens de kop in drukt. Ze vertelt me haar verhaal.

Ik blijf in cirkeltjes ronddraaien

“Ik ben persoonlijk enorm gegroeid en wil mensen meenemen in dat proces. Ik wil dolgraag doorgeven wat ik zelf heb geleerd. Er zitten zoveel ideeën in mijn hoofd, maar ik blijf in cirkeltjes ronddraaien in mijn gedachten. Waar begin ik?

Want ik moet natuurlijk wel de goede keuzes maken en de juiste dingen delen. Maar ondertussen heb ik geen idee hoe ik die ideeën concreet moet maken. Mijn rugzak zit boordevol en ik heb zulke gave dingen ontdekt de afgelopen periode. Die wil ik allemaal vertellen.

En ondertussen gaat mijn eigen ontwikkeling nog steeds door en ik kan niet kiezen wat ik NU deel. En dus deel ik niks. Daardoor weten mensen niks van mijn proces en kennen ze me niet echt. Feitelijk druk ik steeds weer mijn eigen wens de kop in, omdat het voor mijn gevoel nog niet af is.”

Herken jij dit? Heb je hier ook last van, net als deze coach?

Stel jezelf dan deze vraag: Wanneer is mijn ontwikkelproces klaar?

En denk hier even over na …

Nooit, je blijft je hele leven lang leren!

Begin bij stap 1

Je angst zegt mogelijk dat je nog niet goed genoeg bent. Wat weet je nou helemaal? Maar angst is geen goede raadgever, zeg ik je. Erken je angst, sta er even bij stil wat die angst je te zeggen heeft en ga door.

Bedenk waar jezelf bent begonnen in je groeiproces. Schrijf op welke stappen je hebt gezet. Hoeveel stappen zijn het? Misschien ben je al bij stap 7 van je groeiproces, terwijl je klant nog moet beginnen. Verplaats je terug naar dat begin en sluit aan bij het proces van je klant. Zouden ze misschien graag bij stap 1 willen beginnen? Dat zou zomaar kunnen ;-).

Dan sta jij niet meer centraal met alles wat je wilt delen, maar je klant met wat hij nodig heeft. Loop mee in de maat van de ander. Vraag waar je bij kunt helpen. Dan voelt de ander zich gezien en gehoord en daarna is hij bereid tot het nemen van stappen. Zo werkt het toch ook bij jou?

Maar HOE doe ik dat dan? Ik hoor je vraag …

En ik geef je gelijk een paar praktische tips:

  1. Ontploft je hoofd van alle ideeën? Maak een mindmap van al die ideeën. Als je in cirkeltjes blijft ronddraaien, geeft een mindmap je overzicht en is er weer ruimte in je hoofd om met een frisse blik te kijken.
  2. Bedenk dat je maar 1 stap verder hoeft te zijn om de ander al te kunnen helpen ook die stap te zetten.
  3. KIES, want als je een keuze maakt kun je weer verder en stop je met rondjes draaien. Er is geen goed of fout. Het enige belangrijke is dat je in beweging komt en gaat DOEN.

Einde keuzestress

Je bent terug bij de basis en kunt kiezen wat je als eerste deelt. Wat jouw klant als eerste nodig heeft om een stap te zetten. Je bent gestopt met rondjes draaien en kunt vanuit dat punt duidelijkheid bieden.

Einde keuzestress. En weet je wat dat oplevert? Je geeft jezelf helderheid en je gaat aan de slag. Het ronddraaien is gestopt, je hebt jezelf letterlijk stilgezet. Nu kun je helder kijken en voelen wat nodig is om je klant een stap te laten zetten.

Weet je nog?

Het begint met stilstaan, je plan trekken en de eerste stap zetten. Weet je nog, jij was ook niet gelijk bij stap 7. Begin dus heel simpel bij stap 1. Jij blij, want je bent in beweging gekomen. Je klant blij, want je overvoert hem niet gelijk met ALLES wat je zelf hebt geleerd. Ik hoop dat je na het lezen van deze blog voldoende munitie hebt om de eerste stap te zetten.

Welke van deze 3 tips is voor jou het meest waardevol?

2 gedachtes op “Ik kan niet kiezen wat ik NU deel in mijn training”

  1. Beste Iene,

    Ik lees je nieuwsbrieven altijd al met interesse. Maar deze springt er uit voor mij!

    Je drie tips, zijn precies wat ik nu zelf toepas.

    Ben zelfs bezig aan blogs.
    Een serie gaat straks over: wat als ik een ander al één ding kan leren. Dus op veel gebieden kleine stapjes, ik wil geen coach zijn die 1 ding met iemand doet. Ik wil het hele spectrum van ondernemer zijn makkelijker en effectiever maken.

    Mindmap zoals jij ze noemt, zijn voor mij de visuele lijstjes.
    Bijvoorbeeld waar ik een beldag voorstel. Komt de telefoon centraal te staan, of de pc als het gaat om skypen of zo.
    En daarom heen gegroepeerd de dingen die nodig zijn om resultaat uit het gesprek te halen.

    Kiezen en doen.
    Mijn lijstjes zijn ellenlang. Dat maakt dat ik vandaag klusje 29 van mijn lijst kan pakken om te gaan doen. Soms is dat een klusje van niks. Soms ben ik een week met zo’n klus bezig. En net zo vaak hak ik die klus weer in heleboel kleine taakjes. Die weer op de lijst komen en die weer een nummer krijgen.
    En als ik dan een half uur zit te wachten. Plop daar is de ongesorteerde lijst. En hup, daar is weer een klusje klaar.

    Driewerf hoera voor je nieuwsbrief van vandaag. Yeah, hoezee, hieperdehiep!
    En driemaal bedankt: merci, blij mee, top!

    hartelijke groeten,
    Mientje den Boer

    1. Hoi Mientje,

      Wat een super gave enthousiaste reactie van je! Dank je wel.
      Ook leuk te horen dat je mijn nieuwsbrieven altijd al met interesse leest.
      Goed bezig! En ben vooral de coach die jij wilt zijn ;-).

      Vrolijke groet, Iene

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *