Piekeren is het grootste energielek

In een coachgesprek vorige week vertelde een klant dat ze last heeft van piekergedachten. Al haar aandacht en energie gaan daarheen. Een echt energielek. Ze durft hierdoor geen stappen te zetten, is passief en voelt zich onzeker.

Zo liep ik zelf de afgelopen periode met een gebroken hand. Een enorm energielek. Een gebroken hand herstelt simpelweg door rust en oefening. Maar …

Wat doe je met piekergedachten?

Zie het als een herstelproces van rust en oefening. Piekergedachten vragen erom om rustig bekeken te worden. Ze vragen om zelfonderzoek. En dat kan best lastig zijn. Hoe doe je dat in je eentje? Deze klant vroeg mij om een handje te helpen. Een van de dingen die zij kan toepassen is de volgende oefening.

Oefening om het lek te dichten

Misschien ervaar je wel eens dat je alleen met praten niet verder komt, dat je een andere manier nodig hebt om de kloof te overbruggen.

Je ziet hier een mooi en simpel visueel template die ik in een coachgesprek met jou zou kunnen gebruiken.

Hoe werkt het? Schrijf of teken de antwoorden op onderstaande vragen op post-its en plak ze op het template:

• Waar sta je nu?
• Waar wil je naar toe?
• Wat is het probleem dat je daar nog niet bent?

In een split-second is het coachgesprek een visueel gesprek geworden. Je zit gelijk in een andere modus en denkt anders. Bijvoorbeeld de vraag: waar sta je nu? Je piekert je suf. Je voelt je door al die gedachten heel onzeker en doet niet wat je eigenlijk graag wil.

Dan komt de vraag: waar wil je naar toe? Je tekent een hart en je grote wens om je intuïtie te volgen. Te doen wat past bij jou. Alleen al dit verlangen weer even voelen zorgt ervoor dat je graag in actie wilt komen.

Vervolgens gaan we kijken wat het probleem is dat je daar nog niet bent. Wat zorgt er nou voor dat je gaat piekeren? En welke stappen zijn nodig om aan de andere kant van de kloof te komen? Stappen die helemaal bij jou passen.

Kortom, een visueel template zorgt voor een creatiever proces en ZIN om onbevangen op weg te gaan.

Wat is nodig om onbevangen op weg te gaan?

Geduld en mildheid om jezelf te onderzoeken. Waar komt het piekeren vandaan? Wat zorgt ervoor dat je gaat piekeren?

En oefening. Een fijne handfysio zorgt ervoor dat ik de juiste oefeningen doe en mezelf niet overvraag. Mijn klant uit het begin van dit blog vertelde me dat het helpt om te visualiseren, te dromen en te voelen waar ze naar toe wil. En tegelijk ontdekt ze dat kleine stapjes haar zelfvertrouwen geven en het gevoel dat ze kan veranderen.

Is haar piekeren nu helemaal over? Nee! Daar is tijd voor nodig. Oefening geeft stap voor stap een gevoel van grip, waardoor ze beseft dat ze uit de piekermodus kan stappen en het energielek kan dichten. Ze heeft geduld met zichzelf en er zijn steeds meer momenten dat ze met mildheid naar zichzelf kan kijken. Zo fijn!

Wat zorgt ervoor dat jij gaat piekeren?

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *