Welke hulplijn bel jij als je vastloopt in het bouwen van je training?

Het liefste los ik mijn problemen zelf op. Dat is een teken van kracht. En als ondernemer kun je gewoon zélf kiezen wat je doet en wat jij leuk vindt. Klagen is dus onzinnig, want dan heb je verkeerde keuzes gemaakt en alleen jij kunt er iets aan veranderen. Hup, doe dat dan ook!

Hulplijn

Regelmatig wandel ik met een vriendin. Heerlijk bijpraten over alles wat speelt in ons leven. Ongemerkt dalen we altijd een paar verdiepingen naar wat ons écht bezighoudt. En dan voelen we die speciale verbinding, die plek waar we ons hart kunnen uitstorten en zijn we een hulplijn voor elkaar.

Voor mij is het zo helpend om woorden te geven aan mijn gevoelens. De verschillende stemmen te laten horen die van binnen zitten. En wat doet mijn vriendin? Zij luistert, herhaalt af en toe iets van wat ik zeg of brengt dingen samen. En dat zorgt er voor dat ik weer helderheid krijg en ik weet wat ik wil doen of juist niet wil doen.

Niet zeuren

Ik merk dat mijn lievelingsklanten vaak het liefste hun vragen en problemen zelf oplossen. Dat vinden ze een teken van kracht. Of ze duwen sommige vragen weg, want ja, je moet gewoon doen en niet zeuren.

Wat er dan gebeurt is dat ze veilige onderwerpen kiezen voor hun trainingen. Onderwerpen waar ze heel veel van afweten, want dan kunnen ze antwoord geven op alle vragen. Of ze overvoeren hun deelnemers uit angst dat ze te weinig delen en de deelnemers na afloop ontevreden zijn.

Na afloop van de training zijn ze zelf uitgeput van het harde werken. En diep van binnen vinden ze het super saai om te doen, want hun hart ligt bij net een ander onderwerp dat veel meer impact heeft. Maar ja, dat is eng, want wie zit daar nou op te wachten? Dus kiezen ze voor de veilige weg.

Ik vind dat echt heel erg jammer. Ze kunnen veel meer impact hebben in het leven van hun deelnemers dan ze nu hebben. Als ze echt aansluiten bij de pijn van hun klant, dan verandert er veel meer. Maar dat voelt eng.

Tips

Welke hulplijn bel jij als je vastloopt? Is dat je eigen telefoonnummer? En welk antwoord krijg je dan? Ik vermoed zomaar dat het je niet veel helderheid oplevert. Een tip ;-): Misschien helpt het om je verhaal in te spreken op je eigen voicemail. Dan heb je er woorden aan gegeven. Luister het dan terug alsof het een vraag van je klant is. Hoe zou je dan reageren? Zo ben je je eigen hulplijn.

De boodschap van mijn verhaal is dat de antwoorden IN jou zitten, maar dat je daar zelf heel vaak niet bij kunt komen. Daar heb je een hulplijn voor nodig. Wie heb jij in je omgeving als hulplijn? Een vriendin, je partner, de buurvrouw, de kanarie of je schrijfblok? Fijn als het je helderheid geeft en nieuwe inzichten.

Vind je het toch lastig om deze hulplijnen ook zakelijk in te zetten? Laten we daar dan een halfuurtje samen naar kijken. Dan weet jij weer wat jij wilt of juist niet wilt en hoef je alleen nog maar de volgende stap te zetten.

Bouw boeiende online trainingen
vol interactie en verbinding met je deelnemers.

Ontvang op onregelmatige basis nieuwe inspiratie
in je mailbox!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *